8 tips halau semut dengan bahan semulajadi

Assalamualaikum wbt


Masalah semut selalu merunsingkan kita
Jika terlalu kritikal, sedikit cebisan biskut di lantai pun boleh mengundang satu batalion askar semut mengusungnya hingga bermeter-meter




Jika semut kecil yang menghurung, mungkin kurang bermasalah
Tetapi ada juga rumah yang telah di'kuasai' semut api atau semut besar yang kerap menggigit kita dan anak-anak hingga menyebabkan gegata atau bintat seluruh badan!

Menggunakan spray dari bahan kimia atau formulasi air adalah satu kaedah
Atau sekarang orang ade juga pakai bahan semulajadi dari serai

Saya terjumpa beberapa teknik menarik yang semulajadi bahannya. Asalnya artikel ini didalam bahasa inggeris berjudul : 13 Natural Remedies for the Ant Invasion

Saya memilih hanya 8 teknik untuk diterjemahkan kerana lebih mudah dan praktikal perlaksaannya. Ada juga teknik yang bagus tapi saya tidak letak disini kerana menyeramkan seperti meletakkan krim gandum yang akan membuatkan semut memakannya hingga perut mereka meletup!

Oh no no

Apapun, tak salah kita cuba
Jom!


Cara 1: Jus Lemon



Semburkan jus lemon yang diperah ke tempat yang yang dilalui semut. Mungkin kerana rasa dan baunya, semut akan menjauhi tempat itu!

Cara 2: Kulit Kayu Manis



Cari punca laluan semut, dan letakkan kulit kayu manis disitu. Atau, semburkan minyak dari pati kulit kayu manis di pintu, tingkap, lantai dan tempat lain bagi mengelakkan kehadiran semut

Cara 3: Daun pudina



Gunakan minyak dari pati daun pudina a.k.a peppermint dan semburkan disekitar tingkap dan pintu atau tempat masuk semut. Bukan sahaja semut akan lari, baunya juga sangat menyegarkan

Cara 4: Campuran borax, air dan gula



Borax atau Sodium Borate biasa didapati dalam industri runcit dan digunakan sebagai campuran kimia. Boleh didapati dalam bentuk serbuk atau kiub. Campurkan borax dengan air dan gula hingga menjadi seperti paste dan letakkan di atas kepingan kad keras. Letakkan kad tersebut di tempat masuk semut. Semut akan memakan paste tersebut dan membawa balik ke koloni mereka dan akan hilang selepas itu.

Cara 5: Air mendidih dan sabun basuh pinggan



Jika anda menjumpai koloni semut a.k.a sarang semut di luar rumah atau didalam rumah anda, antara cara efektif utk memusnahkan adalah dengan menyiram air mendidih yang telah dicampur dengam sabun basuh pinggan ke atas sarang semut tersebut.


Cara 6: Kapur



Lukiskan garisan di atas lantai atau meja dengan kapur dan semut tidak akan melintasinya! Atau boleh juga letakkan serbuk kapur di tempat semut masuk.


Cara 7: Biji Kopi



Letakkan biji kopi di celahan atau rekahan tempat semut keluar dan masuk. Mereka tidak akan kembali disitu dan akan keluar mencari 'tempat laluan' lain.

Cara 8: Cuka



Mop lantai atau bersihkan meja anda dengan campuran air dengan cuka. Masalah semut pasti akan hilang!


Saya pun sebenarnya tak sabar nak cuba beberapa tips dan cara ni nanti
Kalau berhasil saya kongsikan in sya Allah.

Selamat mencuba!


Love,

Salwa

Salwa Mohd Saleh

A WAHM of 3 boys who wish to be extraordinary.

6 comments:

  1. terimakasih
    kita tau dalam Islam membunuh semut itu dilarang, jadi saya pun hindari spray pembunuh serangga, jadi saya cari cara lain yang hanya mengusir saja dan tidak membunuh supaya semut mengganggu

    ReplyDelete
  2. Arshlen Ghart:

    Sama-sama
    Saya sebenarnya perasan kalau kita pastikan bekas makanan tertutup rapi, semut tak berapa nak ada. cuma bila ada anak2 kecik ni, merata dan bertaburlah biskut.. hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. Woww! Besttt nii. Dah cuba mana yg berkesan tak sis? Start musim hujan ni, mula la semut berkoloni dlm rumah :(( dah lah anak ikut mak nye jenis darah sensitif sgt, alergic sungguh. Hari2 ada je bekas nyamuk lah semut lah.

      Delete
  3. Terima kasih atas tips yang diberikan.

    Saya akan cuba.

    ReplyDelete