Do we hear or LISTEN?

Assalamualaikum wbt

Minggu lepas saya berpeluang menambah ilmu antaranya tentang Active Listening. Saya rasa ini aktiviti yang bagus, dengan panahan mata tepat ke arah respondent dan kita cuba 'diam' untuk 'mendengar'.

Sejak beberapa tahun lepas, saya cuba praktikkan ini. Saya belum lagi sempurna tapi sudah lebih baik dalam mendengar. Dan saya akan lebih belajar lagi untuk menjadi lebih bagus.

Kalau dulu, saya lebih cenderung cuba menghabiskan ayat orang (tak sabar atau menyampuk), kini walaupun masih ada tapi sudah berkurangan kerana rasa lebih aware dan mahu dengar lebih lanjut butiran orang tersebut.

Satu lagi masalah utama adalah kita pura-pura mendengar atau tidak betul-betul berusaha mendengar. Kebanyakan orang bersikap tertutup dalam menceritakan masalah atau perihal peribadi dan bersikap selektif kerana kekurangan rakan yang boleh LISTEN kepada masalah mereka.

Yang ramainya adalah orang yang cepat jump into conclusion, segera menawarkan solutions (walaupun lansung tidak diminta) atau lebih berat, memberi nasihat tapi dengan cara DICTATING atau memberi DIRECTION (penggunaan kata seperti you should do this and that, awk sepatutnya buat itu dan ini) To be fair, kita tidak tahu keseluruhan cerita atau apa yang ada dalam jadual, plan, cara hidup dan keluarga mereka.

Bila hal seperti ini berlaku, fungsi yang ada adalah HEAR dan bukan LISTEN. Mereka yang cuba menceritakan perihal tersebut tidak pula menghargai pendapat dan direction ini malah rasa OFFENDED kerana yang mendengar bukan cuba memahami tetapi terus galak memberi kata balas yang tidak tepat.

We hear noise, but we listen to the music, the melody, the lyric.

Inilah latihan keras dan perlukan sabar. Cuba kita selepas ini dengar dan dengar. Latih menjadi orang yang LISTEN. Paling utama kepada keluarga sendiri seperti anak-anak. Mungkin sudut pandang ini akan berubah.


Untuk yg dewasa, beri nasihat dan pandangan bila diminta sahaja kerana kebanyakan mereka hanya ingin bercerita. Untuk remaja, berikan sokongan atas penceritaan mereka dan penambahbaikan. Untuk yang kecil, berikan ransangan seperti pelukan dan tanya apa yang perlu di bantu.

Jangan nanti kita tertanya-tanya kenapa orang tidak mahu bercerita dengan kita, bila kita sebenarnya asyik menyakiti hati orang walau tanpa sengaja!

Salwa Mohd Saleh

A WAHM of 3 boys who wish to be extraordinary.

No comments:

Post a Comment