Pilihan

Assalamualaikum warah matullah

Bismillah walhamdulllah wallahukbar

Kurang 4 hari lagi, satu peristiwa besar akan berlansung di Malaysia. PRU-12. Yang ni takyah nak ulas lah kot. Sebab semua orang dari berbulan-bulan yang lepas dah sibuk memperkatakan isu nih, yer dak? Hehe..ni first time ni mengundi seumur hidup. Wah, teruja pun ada, takut pun ada. Yer lah, kita punya undian nih akan menentukan sesuatu yang besar pada masa akan datang.

Haish…

Saje je la nak cakap pasal PILIHANraya ni. Tak mahu dikatakan ketinggalan (walaupun rasanya agak ketinggalan) dengan isu semasa. Kalau diperhati la balik, dulu poster-poster ade kat tepi jalan aje, kat tiang letrik ker, kat atas pokok kelapa atau kat tepi lampu isyarat simpang jalan. Sekarang ni sebab dah maju, poster semua aci ‘eletronik’ jer. Kalau tengok status YM kawan2 ni, dekat gambar pun ade poster, ade link, then hantar email lagi, macam-macam lah cara nak berkempen (chaiyyok..chaiyyok)

Jadi…kat blog ni nak kempen jugak ker?

Hehe. Tak aih. Tak pandai nak kempen-kempen. Tapi nak menyeru jer. Seruan utk kita muhasabah diri. Memilih yang terbaik utk hidup. Kita hidup ni tak dapat lari dari membuat sesuatu pilihan. Even mende kecik-kecik pun kite kene pilih, nak pakai baju aper ari ni, nak makan nasik ayam ker atau mee goreng, nak baca buku ke nak lipat baju….alah, mende-mende kecik seharian tuh la. Ni kan lagi mende-mende besar soal hidup mati, soal masa depan diri sendiri dan masyarakat dan Negara.

Pilih la yang terbaik dan yang betul. Neraca apa yang kita gunakan? Of course kite diberi akal.tp akal aje tk cukup deh? Kene pakai panduan.
-wink-
Guna la necara wahyu dan sabda RasulNya. In sya allah, boleh jadi bekalan sepanjang zaman.
Tertarik nak share nur wahyu yang berkaitan dengan pilihan:

************************************

Dan Ibrahim telah mewasiatkan ucapan itu kepada anak-anaknya, demikian pula Ya'qub. (Ibrahim berkata): "Hai anak-anakku! Sesungguhnya Allah telah memilih agama ini bagimu, maka janganlah kamu mati kecuali dalam memeluk agama Islam (Baqarah:132)

Hai orang-orang yang beriman, nafkahkanlah (di jalan allah) sebagian dari hasil usahamu yang baik-baik dan sebagian dari apa yang Kami keluarkan dari bumi untuk kamu. Dan janganlah kamu memilih yang buruk-buruk lalu kamu menafkahkan daripadanya, padahal kamu sendiri tidak mau mengambilnya melainkan dengan memincingkan mata terhadapnya. Dan ketahuilah, bahwa Allah Maha Kaya lagi Maha Terpuji. (Baqarah:267)

Allah sekali-kali tidak akan membiarkan orang-orang yang beriman dalam keadaan kamu sekarang ini, sehingga Dia menyisihkan yang buruk (munafik) dari yang baik (mukmin). Dan Allah sekali-kali tidak akan memperlihatkan kepada kamu hal-hal yang ghaib, akan tetapi Allah memilih siapa yang dikehendaki-Nya di antara rasul-rasul-Nya. Karena itu berimanlah kepada Allah dan rasul-rasulNya; dan jika kamu beriman dan bertakwa, maka bagimu pahala yang besar.(Al-Imran: 179)

Dan berjihadlah kamu pada jalan Allah dengan jihad yang sebenar-benarnya. Dia telah memilih kamu
dan Dia sekali-kali tidak menjadikan untuk kamu dalam agama suatu kesempitan. (Ikutilah) agama orang tuamu Ibrahim. Dia (Allah) telah menamai kamu sekalian orang-orang muslim dari dahulu, dan (begitu pula) dalam (Al Quran) ini, supaya Rasul itu menjadi saksi atas dirimu dan supaya kamu semua menjadi saksi atas segenap manusia, maka dirikanlah sembahyang, tunaikanlah zakat dan berpeganglah kamu pada tali Allah. Dia adalah Pelindungmu, maka Dialah sebaik-baik Pelindung dan sebaik- baik Penolong.(Al-Hajj: 78)

Dan Tuhanmu menciptakan apa yang Dia kehendaki dan memilihnya. Sekali-kali tidak ada pilihan bagi mereka. Maha Suci Allah dan Maha Tinggi dari apa yang mereka persekutukan (dengan Dia).(Al-Qashash: 68)

Dan sesungguhnya di antara kami ada orang-orang yang taat dan ada (pula) orang-orang yang menyimpang dari kebenaran. Barangsiapa yang yang taat, maka mereka itu benar-benar telah memilih jalan yang lurus. (al-Jin:14)
**********************************

Cukup la tuh kot. Yer dak? Cam banyak aje dah. He he he. Kawan-kawan, sangat jelas kan bahwa dalam hidup ini isu PILIHAN bukan sesuatu yang baru dan tidak normal.Ianya mungkin jatuh sebagai sesuatu yang ‘wajib’ dibuat setiap hari.

Adakah kita telah memilih sesuatu yang baik dalam hidup kita?

Ntah. Wallahu’alam. Tetapi in sya allah, kalau setiap pilihan telah kita teliti, berpandukan ‘panduan-panduan’ yang sepatutnya, diminta pula pendapat-pendapat yang dipercayai, in sya Allah, tepatlah pilihan kita pada ketika itu. Namun, kalau diuji dengan ‘pilihan’ yang kurang tepat atau tidak disukai natijahnya, mungkin kerana dua ayat ini bisa membantu:

Diwajibkan atas kamu berperang, padahal berperang itu adalah sesuatu yang kamu benci. Boleh jadi kamu membenci sesuatu, padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi (pula) kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu; Allah mengetahui, sedang kamu tidak mengetahui.(Baqarah:216)

Apakah manusia itu mengira bahwa mereka dibiarkan (saja) mengatakan: "Kami telah beriman", sedang mereka tidak diuji lagi? Dan sesungguhnya kami telah menguji orang-orang yang sebelum mereka, maka sesungguhnya Allah mengetahui orang-orang yang benar dan sesungguhnya Dia mengetahui orang-orang yang dusta. (Al-Ankabut :2-3)

Yakinlah bahawa setiap yang berlaku pasti akan ada hikmahnya.Pilihan kita adalah kententuanNya. In sya allah hidup akan lebih tenang apabila kita berhusnudzhon dengan Yang Maha Kuasa dan sentiasa berlapang dada dengan segala bentuk ujian yang datang (susah nk praktik nih..he he)

Ok lah…

Selamat membuat PILIHAN!!!!

Wallahu’alam
wassalaam

Salwa Mohd Saleh

A WAHM of 3 boys who wish to be extraordinary.

No comments:

Post a Comment