kawen????

assalamulaikum warah matullah...

kabare sahabat2 sekalian? camne prep utk exam?ok ker?hehehe...soklan paling mengancam tu.kpd yg tlh, tgh n bakal 'perang' tu...doa-doa la moga kita sama-sama dapt najah fi duniya wal akhirah.amin

dalam diam tk update blog ni..memacam rupanya dh jadik.amik kes yg paling 'hot' la minggu ni..tp kes ni hot dikalangan bebudak kisas batch 2001 aje la..yg len nk tumpang baca pun tkpe..ape kes tu?rasa ramai dh dapat agak kot...jeng jeng jeng...

kisah KAWEN!! .. sejak satu msg yg dipos oleh sa'a kat buletin board frenster...maka berlakulah seisi soal jawap la ..pertanyaan la ..semua tk sabar2 nk tau sape yg kawen..yer la..org fist dari batch kitorang yg bina 'masjid'. sape yg takmo tau kan...? maka..penuhlah inbox2,msg2, ym,msn etc.dgn pertanyaan tuh...

akhirnya beberapa ari yg sudah terjawap gak pertanyaan tu..alhamdulillah, kawan kite SITI NOR FAISAH abu suppian tlh selamat dinikahkan dgn calon pilihannya..mohd khairani.lps tu bising jugak..org nkkenai sape siti faisah tu.die actually bekas klas 5 agama 9..taun 2000 die my calssmate..kelas 4 agama 11.kecik2 aje orgnye...tk sangka...dah jadi isteri org kau yer faisah!! ;) alhamdulillah...harap korang kekal bahagia sampai ke hujung nyawa!!!

ckp psl kawen ni..teringat sabda rasulullah s.a.w (tk ingat sebijik2..kalau salah betulkan ye),

"wanita yang paling mulia adalah wanita yang berkahwin di awal usianya dan murah maharnya"


kalau nk diteliti balik..rasanya untung bagi faisah..kawin muda..menepati hadith tu.dalam pada tu..tk kurang jugak insan2 'nakal' yg dr dulu tk abeh2 bertanya,"aii...bila pula ko nk kawen wa??"..selalu nya gurauan tu disambut dgn satu jawapan aje..."hehehe..tunggu ko kawen dulu!!!"...hihihih.sounds fair enuf...aight? -wink-

nape nk "kawen pada usia yg muda??".? hmm..kalo tgk..perkahwinan tu merupakan lumrah kehidupan yang akan ditempuh oleh setiap manusia kerana telah ditetapkan semenjak azali lagi. Allah telah menjadikan makhluknya untuk hidup berpasangan-pasangan seperti firman Allah yang bermaksud, ?Tiap-tiap sesuatu Kami jadikan berpasang-pasangan (jantan betina), mudah-mudahan kamu menerima peringatan.? (Surah Az-Zariyaat: 49)

Dan lagi firman Allah yang bermaksud, "Dan di antara tanda-tanda kekuasaan Allah ialah menciptakan untukmu isteri-isteri daripada jenismu sendiri supaya kamu cenderung dan merasa tenteram kepadanya dan dijadikan diantaramu rasa kasih dan sayang. Sesungguhnya pada yang demikian itu benar-benar terdapat tanda-tanda bagi kaum yang berfikir." (Surah Ar-Rum: 21)


kalau ikut..kawin awal adalah satu jalan keluar dari maksiat..mmg bagus pun sape yg rasa nk kawin muda..mmg tk salah kalau dh rasa boleh bertanggungjawab.kalau bagik bebudak kisas..rasanya mende tu bukan lah asing.taun lps pun ukthi kamilah dan akhi (tk ingat plak nama) selamat diijab kabulkan.baru2 ni,akhi syaheed bertemu pilihan hati dan slamat bergelar suami isteri.


TAPI........!!!!


kalau tk mampu..nk kawin gak...susah aa..kawin tu sendiri pun ade banyak hukum pada individu yg berlainan.ade yg leyh jatuh wajib, ade yg harus, ade yg haram pun!! keterangan lanjut..leyh tanye kat ustaz/ah,member2 ke..nk tanye me pun boleh la kot.kalau ade masa in sya Allah leyh terangkan.

JADI...org cam diriku ini rasanya tk layak lg kot..tk mampu nk pikul beban nk jd isteri org!!! [buat masa terdekat ni la]..


lgpun banyak lg mende nk kene settlekan.kawen bak kata ramai org..jangan diingat mende seronok aje..banyak lagik mende lain yg kite tatau.yg kene tempuhi waktu melayari bahtera rumahtangga.[ececece...cam penah kawin aje..].so kesimpulan..kepada member2 yg mengharap nk makan nasik minyak umah kat tluk intan n tanye bile kah salwa saleh ni akan kawen....bawak2 sabo dulu.tanye org 'tu' dulu aa..ok???!!!..hehehehe.

Salwa Mohd Saleh

A WAHM of 3 boys who wish to be extraordinary.

No comments:

Post a Comment