Anjakan Paradigma

assalamualaikum....

skang dh pkl 12.33mlm.actually sgt2 penat skang coz dh dua mlm kot yg tido tk betoi.alhamdulillah tgh hari td dh AGM utk PETUNiA so basically tugas sebagai bendahari dh abis.:).yeay.leyh tgk org lain lak buat keje. usai majlis,trus menghadap komputer kembali sambil jari jemari rancak menekan keyboard utk carik maklumat psl hijrah.yaa..HIJRAH adalah topik yg dipilih utk usrah gals nz malam ni.kenapa hijrah?

Hijrah, adalah satu momentum ke arah satu perubahan yang lebih baik dan mestilah dengan niat hanya pada jalan Allah s.w.t. Sebagaimana huraian tafsir Al-Quranul Karim, oleh Maulana Abdullah Yusuf Ali, di dalam huraian maksud Surah An-Nahl, ayat 41, telah disebutkan di dalam nota kakinya:

"Tidak ada terdapat keutamaan atau kebaikan dalam perbuatan berhijrah itu sendiri. Untuk ianya mendatangkan kebaikan, mestilah: (1) ianya pada jalan Allah; dan (2) selepas berlaku penindasan dan kezaliman yang memaksa orang yang tertindas itu untuk memilih antara Tuhan dan manusia. Bila syarat-syarat ini ada padanya, maka mereka yang melakukan hijrah itu berhak untuk mendapat penghormatan setingginya, kerana mereka melakukan pengorbanan yang besar pada jalan Allah."

mmg ade sbb yg nyata utk topik ini dipilih.psl rasanya dh sampai waktu utk menyeru diri sendiri dan rakan-rakan yang lain utk sama-sama berhijrah ke arah yg lebih baik.bkn nk ckp diri nih baik sgt utk menyeru org lain tp ape lah salahnya kalau langkah ini dimulakan supaya org leyh ikut.kalo nk ikutkan layak...mmg rasa tk layak.banyak lg sifat mazmumah dlm diri yg tak puas-puas menggoda akal utk memenuhi tuntutan nafsu amarah.kalau nafsu mutmainnah tkpe jugak.

jadi..dgn adenya kempen 'mari support kawan utk berhijrah' yg baru dilancarkan pd usrah td,harap-harap nya impian utk melihat 'biah solehah' wujud dikawasan ni akan tercapai.walaupun tk sehebat mana...tp sekurang-kurangnya ada usaha yang telah dilakukan utk berubah dan berhijrah.

secara personaly nyer,mmg rase banyak mende dh berubah dlm diri.rase cm makin banyak buat mende lagha,banyak gelak,banyak buang masa etc..jd korang sebagai rakan-rakan amatlah diharapkan utk tego2.ye la..manusia ni mudah lupa..so itu gunanya sahabat disekeliling..jgn aa kondem kalo org nk berubah..kate.."buang tebiat ape ko?"..."ala..die berubah pasa nk cover aa tuh"...haa...tu antara contoh2 ucapan yg mmg pedas n bakal menghiris hati sape yg terima.so pliz la,kalau ade rakan kite yg nk berubah,support aa die.in sya Allah ada ganjaran pada siapa yg buat baik.kene ingat tu.JANJI ALLAH sentiasa tepat!!!

alhamdulillah...rase best usrah td.tgk muke2 ceria kawan2 semua bile ckp psl niat murni utk ajak berhijrah.tenang n damai.tu kalimah yg leyh guna nk describe camne rasa hati ni bila tgk penerimaan kawan-kawan.mekasey banyak2 korang.thanks fo da support yg korang tunjuk selama ni.tnpa korang,usrah yg diusahakan ni takkan berjaya.ye la..tkkan nk ckp sorang2 lak ..ye dak? hehe

rase cukup dulu kot takat ni.ngantuk sgt dh ni.nk settle bincang n chat2 ngan beberapa contact nih then nk tido.terima kasih kerana sudi bace..:) ilalliqa'.assalamualaikum.

Salwa Mohd Saleh

A WAHM of 3 boys who wish to be extraordinary.